Akmens triecienu izraisītie vējstiklu bojājumi notiek retāk, bet izmaksā dārgāk

15.03.2024.

Martā un aprīlī, līdz ar ziemas sezonas beigām un sniega segas nokušanu, ik gadu pieaug akmens triecienu izraisīto auto vējstiklu bojājumu skaits, liecina apdrošināšanas sabiedrības ERGO dati. Lai arī kopumā pēdējos gados KASKO atlīdzībām pieteikto akmens radīto vējstiklu bojājumu daudzums ir samazinājies, par 23 % pieaudzis vidējās izmaksātās atlīdzības apjoms. Lielākās izmaksas par vējstikla maiņu akmens trieciena dēļ pērn pārsniegušas 3000 eiro.

Dažādi vējstiklu bojājumi ik gadu veido apmēram ceturto daļu no visiem ERGO KASKO atlīdzību pieteikumiem. Šo apdrošināšanas gadījumu biežākais iemesls ir tieši akmens trieciens stiklā pēc tam, kad akmeni no ceļa gaisā nejauši pacēlis cits, garām vai priekšā braucošs, transportlīdzeklis. Pērn 73 % no kopumā 1320 ERGO pieteiktajiem vējstiklu bojājumiem radušies akmens trieciena rezultātā, un par tiem KASKO atlīdzībās izmaksāti teju 384 000 eiro. Kopējā par dažādiem vējstiklu bojājumiem izmaksātā summa aizvadītajā gadā pārsniedz pusmiljonu eiro.

Kā norāda ERGO Atlīdzību regulēšanas departamenta direktore Sanita Rubene, akmens trieciena izraisīto vējstiklu bojājumu daudzums tradicionāli sāk pieaugt martā un aprīlī, maksimumu sasniedzot vasaras mēnešos, kad autovadītāji biežāk dodas tālākos braucienos ārpus apdzīvotām vietām, kā arī vairāk pārvietojas pa grants ceļiem. “Pērn visvairāk šādu KASKO pieteikumu saņēmām jūnijā – 110, bet vismazāk decembrī – 36. Kaut arī kopumā pēdējos trijos gados novērojam minēto bojājumu skaita samazinājumu, vienlaikus par 23 % pieaugusi vidējā izmaksātā atlīdzība – no 354 eiro 2021. gadā līdz 435 eiro 2023. gadā. Tas galvenokārt saistāms ar auto remonta servisa cenu pieaugumu, kā arī pašu vējstiklu izmaksām – tās ir palielinājušās. Ja stiklu nav iespējams saremontēt un tas jāmaina, ļoti bieži nepieciešami oriģinālie stikli, jo nav analogu, un jārēķinās, ka to cenas ir vismaz 800-1000 eiro par stiklu.”

Labot vējstiklu vai likt jaunu?

“Jāatzīst, ka autobraucēju vidū valda stereotips par to, ka vējstiklu pēc akmens trieciena nav iespējams kvalitatīvi salabot un ir labāk to nomainīt. Taču ir ļoti svarīgi izvērtēt bojājumu apjomu un pēc iespējas ātrāk doties uz remonta servisu. Ja iesistais punkts stiklā nav lielāks par divu eiro monētu un stiklā neveidojas plaisas, mūsdienu tehnoloģijas ļauj to veiksmīgi un ātri saremontēt, aizpildot ar polimēra materiāliem. Rezultātā vējstikls gan izskatās, gan kalpo kā jauns,” uzsver S. Rubene.

Viņa norāda, ka pēc akmens trieciena stiklā noteikti nevajadzētu turpināt vairākus mēnešus ar  bojājumu braukt: “Ja bojājumā krāsies netīrumi, putekļi un no iesistā punkta sāks veidoties plaisas, ko sevišķi veicina braukšana pa bedrainiem ceļiem, stiklu vairs nebūs iespējams saremontēt – tas būs jāmaina. Turklāt vējstikla remonts jeb bojātās vietas aizpildīšana ir izdevīgāka arī laika taupīšanas nolūkos – to servisā parasti iespējams veikt vienas-divu stundu laikā.”

Šogad lielākā izmaksātā ERGO KASKO apdrošināšanas atlīdzība par akmens radītu bojājumu stiklā ir 1700 eiro – kāda vieglā auto vējstiklā izveidojās plaisa pēc tam, kad no priekšā braucošā transportlīdzekļa tajā ielidoja akmens, un stikls bija pilnībā jāmaina. Pērn lielākās atlīdzības par līdzīgiem gadījumiem izmaksātas ap 3000 eiro apmērā, lielākā no tām – 3327 eiro par plaisu kāda autobusa vējstiklā, kas bija jāmaina, bet otra lielākā – 3021 eiro par automašīnas “Tesla” vējstikla maiņu, kas bija nepieciešama pēc tam, kad priekšā braucošais auto “pacēla” akmeni, kas ielidoja stiklā, radot plaisas.

Kā pasargāt vējstiklu?

“Drošas Braukšanas Skolas” (DBS) vadītājs Jānis Vanks sniedz ieteikumus, lai pasargātu savu auto no vējstiklu bojājumiem. 

•    Sevišķi uzmanīgiem jābūt, braucot pa grants ceļiem, jo to segums sastāv no akmeņiem, kuri jebkurā brīdī var lidot pa gaisu. Taču jāatceras, ka braukšanas ātrumam patiesībā ir lielāka nozīme nekā ceļa segumam. Jo ātrāka satiksmes plūsma, jo tālāk un augstāk potenciāli akmens lidos, atsitoties no priekšā vai pretī braucošā auto riepas.

•    Braucot pa grants segumu vai netīrītu asfalta ceļu, uz kura redzami kādi sanesumi, jāievēro pēc iespējas lielāka distance no priekšā braucošajiem transportlīdzekļiem, lai mazinātu risku saņemt lidojoša akmens triecienu.

•    Ja kādā ceļa posmā notiek remonts un ceļa zīmes brīdina par iespējamām šķembām, brīdinājumi noteikti jāņem vērā. Šādos ceļa posmos ieteicams ievērot arī lielāku distanci starp automašīnām, jo nekad nav iespējams paredzēt, cik tālu akmens aizlidos.

•    Īpaši jāuzmanās, braucot aiz vai garām smagajiem auto. Smago automašīnu riepas ir  atvērtākas un augstākas, tādēļ pastāv lielāks risks, ka no tām var lidot akmens, kas turklāt būs apjomīgāks. Braucot aiz smagajiem auto, jāievēro lielāka distance.

•    Ja gadās situācija, kad akmens lido virsū un autovadītājs to paspēj pamanīt, ir ļoti jāuzmanās ar izvairīšanos no trieciena. Strauji manevri vai bremzēšana var izraisīt nopietnu avāriju un krietni lielākus zaudējumus nekā akmens ielidošana vējstiklā. Jāatceras, ka vējstikls sastāv no vairākiem slāņiem, tostarp speciālas plēves, kas tam neļaus tik viegli sadrupt sīkos gabaliņos.

•    Lai vējstikls ilgāk saglabātu savu kvalitāti un tajā nerastos mikroplaisas vai noberzumi, svarīga ir pareiza ikdienas kopšana. Vējstikls vienmēr jātīra ar kvalitatīvu logu šķidrumu un slotiņām, neberzējot tās pret sausu stiklu.

 

Papildu informācija:
Guna Kaše
komunikācijas projektu vadītāja 
ERGO Insurance SE Latvijas filiāle
ERGO Life Insurance SE Latvijas filiāle
Skanstes iela 50, Rīga, LV-1013
Mob.tālr. +371 26041749
E-pasts: guna.kase@ergo.lv