Drošai auto vadīšanai piemērotākais blakussēdētājs – seniors

Pasažieru uzvedība brauciena laikā nereti nonāk pretrunā ar šoferu vēlmēm. Kā izrādās, visretāk šoferus kaitina un automašīnas vadīšanu apgrūtina gados nobriedušākie blakussēdētāji jeb seniori, tā noskaidrots Drošas Braukšanas Skolas (DBS), apdrošināšanas sabiedrības ERGO un SEB līzings kopīgi veiktajā aptaujā “Blakussēdētāja portrets”. *

Veiktās aptaujas ietvaros, šoferi atzina, ka auto vadīšanu visvairāk apgrūtina tieši līdzbraucēju aizrādījumi par braukšanas stilu (to norādīja 53 % aptaujāto respondentu), kā arī līdzbraucēju komentāri par pieļaujamā braukšanas ātruma vai citu satiksmes noteikumu ievērošanu (28 % aptaujāto respondentu). Analizējot to, kuras vecuma kategorijas līdzbraucēji visretāk ar šāda veida piezīmēm traucē šoferus, atklājās, ka tieši seniori – iedzīvotāji vecumā no 60 gadiem un vecāki – šajā ziņā uzskatāmi par visdrošākajiem blakussēdētājiem, proti, tikai 9 % no aptaujātajiem senioriem raksturīga iezīme aizrādīt šoferim brauciena laikā par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Visvairāk šādus aizrādījumus izsaka līdzbraucēji vecumā no 30 līdz 39 gadiem.

Gandrīz trešdaļa šoferu aptaujā norādīja, ka pārāk runīgs līdzbraucējs ir apgrūtinošs apstāklis auto vadīšanā. Kā rāda aptaujas rezultāti, visretāk šī iezīme – uzturēt sarunu ar šoferi – raksturīga tieši senioriem, proti, atrodoties blakussēdētāja lomā, tikai 18 % senioru ir raksturīga liela runaskāre. Visbiežāk sarunas uzturēšana ar šoferi raksturīga līdzbraucējiem vecumā no 40 līdz 49 gadiem (to apstiprināja 42 % šīs vecuma kategorijas respondentu). Aptaujas dati arī rāda, ka starp visām vecuma grupām tieši seniori visbiežāk garu sarunu vietā labprātāk brauciena laikā klusējot vēro ainavu un netraucē šoferi ar sarunām – to atzina 64 % aptaujāto auto līdzbraucēju vecumā no 60 gadiem un vecāki. 

“Daļa šoferu aptaujā atzina, ka viņiem itin nekas brauciena laikā netraucē. Interesanti, ka šādu atbildi visbiežāk sniedza autovadītāji pēc 60 gadu vecuma (13 % no visiem šīs vecuma kategorijas autovadītājiem). Varētu domāt, ka tas ir dzīves laikā gūtais rūdījums, tomēr ir svarīgi atcerēties, ka neatkarīgi no blakussēdētāja vecuma, arī pasažieris ir līdzatbildīgs par drošu braukšanu un var to ietekmēt. Veiksmīga komunikācija, kā arī spēja pielāgoties šoferim noteikti palīdzēs auto vadītājam koncentrēties uz primāro uzdevumu – vadīt auto, sekot līdzi satiksmei un uz ceļa notiekošajam,”atgādina ERGO Transportlīdzekļu apdrošināšanas nodaļas vadītājs Aldis Eņģelis.

Neuzmanīga šofera rīcība pie stūres, kā arī blakusapstākļu izraisīta novēršanās no ceļa var izraisīt ceļu satiksmes negadījumu. Kā liecina ERGO dati, šī gada pirmajā pusgadā par saņemtajiem apdrošināšanas atlīdzību pieteikumiem KASKO apdrošināšanas ietvaros, ERGO apdrošināšanas atlīdzībās izmaksājusi jau gandrīz trīs miljonus eiro, kas ir par 5 % vairāk nekā pērnā gada pirmajā pusgadā. Savukārt, saskaņā ar CSDD datiem šī gada pirmajā pusgadā uz Latvijas ceļiem jau notikuši 21 253 ceļu satiksmes negadījumi, kuros kopumā bojā gājuši 63 cilvēki. Salīdzinājumā ar pērnā gada statistiku CSNg skaits ir pieaudzis par 3 %.

* Aptauja veikta 2017.gada aprīlī, ar interneta starppniecību aptaujājot 752 respondentus.