Eksperta ieteikumi: kā izvēlēties piemērotāko laivu makšķerēšanas sezonai?

15.04.2025.

Vasaras mēneši nozīmē vairāk izbraucienu uz ūdens, tādēļ pavasaris ir īstais laiks, lai izvērtētu laivas piemērotību un sagatavotību jaunajai sezonai. Makšķerniekiem laiva ir viens no galvenajiem darbarīkiem, un pareiza tās izvēle – veiksmīgas copes sastāvdaļa. Tādēļ apdrošināšanas sabiedrība ERGO kopā ar laivu ekspertu Gintu Zeiļu dalās padomos, kā atrast piemērotāko laivu makšķerēšanai un pavadīt laivošanas sezonu droši.

Biežākās likstas – sadursmes ar zemūdens šķēršļiem 

Ūdens braucamrīki kļūst arvien populārāki, un līdz ar lielāku kustību uz ūdens pieaug arī dažādu negadījumu skaits – to apstiprina ERGO pieredze pēdējo sezonu laikā, kad kuģošanas līdzekļu apdrošināšanas atlīdzību pieteikumi visbiežāk saņemti par sadursmēm ar apslēptiem zemūdens akmeņiem, baļķiem un citiem objektiem. Tādā veidā parasti bojātas dzenskrūves, motori un laivu korpusi – gan makšķernieku laivām, gan citiem kuģošanas līdzekļiem, tostarp motorlaivām, kuteriem un jahtām. Atlīdzību apjoms šādos gadījumos visbiežāk svārstās no aptuveni 1500 līdz 3500 eiro. Taču, kā norāda ERGO, summas var būt arī krietni lielākas – atkarībā no bojājumu apmēra un aprīkojuma vērtības.

“Vasaras sezona ik gadu nāk ar līdzīgām tendencēm – arī pieredzējuši laivu īpašnieki ne vienmēr spēj novērst problēmsituācijas. Redzam, ka tās rodas gan uz ūdens – laivu lietošanas laikā, gan tad, kad ūdens braucamrīki tiek pārvietoti vai atrodas piestātnē. Tā, piemēram, no kādas slēgtas novietnes Jūrmalā tika nozagta jahta, kuru vēlāk atrada citā vietā ar izņemtām detaļām, un atlīdzība par nodarītajiem zaudējumiem pārsniedza 28 000 eiro. Arī makšķernieku laivas mēdz būt ļoti vērtīgas – tām nereti ir dārgs aprīkojums, piemēram, jaudīgi motori un eholotes ūdens dziļuma mērīšanai, tādēļ ir vērts parūpēties par to drošību, apzinoties, ka var notikt gan zādzības, gan sadursmes uz ūdens vai laivu pārvietošanas laikā,” skaidro ERGO Risku parakstīšanas departamenta direktors Raitis Čaklis, uzsverot, ka kuģošanas līdzekļu apdrošināšana attiecas arī uz pavisam vienkāršām makšķerēšanas laivām – koka un piepūšamajām.

Kādu laivu izvēlēties makšķerēšanai?

Lai samazinātu riskus uz ūdens un to iespējamās sekas uz maciņu, būtiski ir ne vien nodrošināt ūdens transportlīdzekli ar atbilstošu aizsardzību, bet arī izvēlēties tieši savām aktivitātēm piemērotāko laivas veidu. Tas īpaši attiecas uz makšķerniekiem, kuru vajadzības atšķiras atkarībā no ūdenstilpes un copes paradumiem.

Laivu lietpratējs Gints Zeiļa norāda, ka visbiežāk makšķernieki pirmajā pirkuma reizē pieļauj divas tipiskas kļūdas: izvēlas izmēros neatbilstošu laivu un lemj par labu vieglākam modelim. “Visiem makšķerēšanas entuziastiem ir jāatceras, ka uz sauszemes laiva vienmēr izskatīsies daudz lielāka nekā uz ūdens. Tomēr, tiklīdz laiva tiek aprīkota ar piemērotu motoru, eholoti un akumulatoru, diviem vai pat vienam maksķerniekam būs jāsēž kompakti. Savukārt pārāk viegla laiva nav priekšrocība, jo tā bieži vien uz ūdens stiprā vējā šūpojas vairāk, nav tik stingra un kalpo salīdzinoši īsāku laiku, īpaši, ja ir izgatavota no plāna materiāla. Aizvien populārs ir mīts – jo vieglāka laiva, jo labāka. Tā noteikti nav,” skaidro G. Zeiļa. 

Eksperts iesaka: ja plānots makšķerēt divatā vai ar pilnu ekipējumu, visdrošāk izvēlēties vismaz piecus metrus garu laivu, lai ērti būtu visiem. Ja copēt plānots vienam un aprīkojums ir minimāls, var iztikt ar 4,2 metru garu korpusu, tomēr iegādāties laivas, kas ir mazākas, gan nebūtu ieteicams. 

Ne mazāk svarīga ir pareiza laivas materiāla izvēle. Latvijā populārākās ir alumīnija laivas, un, kā uzskata G. Zeiļa, ne bez iemesla – tās ir izturīgas, kalpo ilgāk un mazāk cieš, saskaroties ar zemūdens akmeņiem, īpaši ūdenstilpju krastos. Stiklšķiedras laivas ir vizuāli pievilcīgākas, tomēr daudz jutīgākas – ģimenēm ar bērniem, kas bieži izmanto laivu atpūtai, tās var būt labs risinājums, bet copes cienītājiem, kuri jebkuros laikapstākļos dodas uz ūdenstilpēm ar akmeņainiem krastiem, alumīnijs būs prātīgāka izvēle. Savukārt piepūšamās laivas ir stabilas uz ūdens, tomēr to dzīvildze ir salīdzinoši īsāka nekā cita veida laivām. 

Runājot par dzinēja izvēli, eksperts norāda, ka nepietiek tikai ar to, ka motors strādā – tam ir jābūt atbilstošam laivas konstrukcijai un svaram. Ja plānots doties uz jūru vai lieliem ezeriem, noteikti ir ieteicams ņemt līdzi rezerves motoru  – tas ir drošības jautājums, lai nebūtu jāpaliek ūdenstilpes vidū un jāsauc glābēji. 

Zeiļa uzsver, ka ir vērts pievērst uzmanību arī laivas dibena formai, jo tā būtiski ietekmē gan stabilitāti, gan braukšanas īpašības. “Plakandibena laivas būs piemērotas mierīgiem ūdeņiem un ļaus sasniegt lielāku ātrumu ar mazāku dzinēju, taču vējainos apstākļos un lielākās ūdenstilpēs tās būs grūtāk kontrolējamas. Savukārt V-veida dibens palīdzēs labāk pārvarēt viļņus, nodrošinot stabilāku braucienu, tomēr prasīs arī jaudīgāku motoru. Ja ir plānots braukt pa ezeriem vai jūru, tas būs tā vērts,” viņš piebilst. 

Neatkarīgi no tā, cik labi aprīkota vai piemērota konkrētām vajadzībām ir laiva, būtiski ir pārliecināties arī par tās vispārējo stāvokli – īpaši, ja tā iegādāta jau lietota. Eksperts brīdina makšķerniekus par slēptiem defektiem, no kuriem jāuzmanās, pērkot lietotu laivu: “Bieži tirgotāji var slēpt laivu defektus, kas vēlāk pārvēršas par lielām izmaksām jaunajam īpašniekam. Parasti tas saistīts ar nolietotiem vai bojātiem dzinējiem, kā arī iepriekš avarējušām laivām, kuras nekvalitatīvi saremontētas. Šāda viltīga pārdošana bieži sastopama, piemēram, Lietuvas tirgū, tāpēc vienmēr rūpīgi ir jāpārbauda laivas pirms to iegādes – kā tās izturas uz ūdens, vai ir atbilstoša dokumentācija, un jāveic arī vizuāla pārbaude.” 

Iepazīsties ar ERGO kuģošanas līdzekļu apdrošināšanas īpašo piedāvājumu "Izbaudi viļņus droši", kas ir spēkā visu vasaru!

 

Papildu informācija:
Guna Kaše
komunikācijas projektu vadītāja 
ERGO Insurance SE Latvijas filiāle
ERGO Life Insurance SE Latvijas filiāle
Skanstes iela 50, Rīga, LV-1013
Tālr. 67081941
Mob.tālr. +371 26041749
E-pasts: guna.kase@ergo.lv